Foto's van het interieur?
Beweeg uw muis over de plattegrond
en klik op het specifieke gedeelte van het schip.
Hierboven treft u de indeling van de Kapitein Rob aan. Het schip heeft twee slaapgedeelten en biedt plaats aan 6 personen. Ook bij volledige bezetting zijn er meer dan voldoende opbergmogelijkheden. Ook in de voorpunt is er voldoende stahoogte. De kajuit biedt zitplaats aan 9 personen en de opklapbare salontafel geeft zeer veel bewegingsruimte. De "exclusive" indeling omvat twee natte cellen, een aan bakboord in de voorkajuit en een aan stuurboord in de pantry. Achter de natte cel aan stuurboord bevindt zich een kast voor nat oliegoed, deze natte cel is verwarmd via de dieselkachel. Ook de kajuit en beide hutten beschikken over verwarming.
Met de Kaptitein Rob kiest u voor een solide en zeer betrouwbaar schip met uitstekende zeileigenschappen. Het is een J & J Design Bavaria 38 "Exclusive", een schip met een duidelijk andere indeling en uitstraling dan gebruikelijk bij Bavaria en met vele extra's zoals een teak dek, electrische ankerlier, bliksemafleidingsinstallatie, extra te openen patrijspoorten in de kajuit en twee toiletten. Het schip is uiteraard bijzonder compleet en van alle gemakken voorzien, bijzonder mooi afgetimmerd en voorzien van een mooie lichte bekleding.
Vaargebied |
IJsselmeer, Wadden, Friese Meren, Noordzee (in overleg) |
Lengte |
12.05 |
Breedte |
3.95 |
Diepgang |
1.95 |
Slaapplaatsen |
6 |
Hutten |
2 |
Stahoogte |
1.95 |
Doorvaart Hoogte |
17,50 m |
Gewicht |
7000 kg |
Ballast |
2600 kg |
Zeilgarderobe |
Doorgelat grootzeil met lazy jacks (37.50 vierkante meter), trimmogelijkheden vanuit de kuip d.m.v. onderlijkspanner, neerhaler, Furlex rolreefsysteem genua 45.00 vierkante meter vanuit de kuip te bedienen. |
Motor |
Volvo Penta MD2040 ( 40 PK ) |
Instrumenten |
Kompas, marifoon, log, dieptmeter, windmeter, radar, GPS, usb aansluiting op de GPS tbv navigatie ( zelf laptop meenemen ) radio met cd/mp3 speler. |
Comfort |
Webasto dieselverwarming 5000W in alle hutten en de natte cel, Sprayhood met afritsbare kuiptent, warmwater via boiler, douche (met warm en koud water), douche op het zwemplateau (met warm en koud water), walstroom, uitklapbare kuiptafel. luxe houten betimmering en luxe bekleding. Alle patrijpoorten zijn van binnenuit te openen dus uitstekende ventilatiemogelijkheden, 2 gasflessen in stuurmanszitje. |
Veiligheid |
4 Opblaasbare reddingsvesten met harnas en lifeline, 2 vaststof reddingsvesten voor volwassenen, 3 zwemvesten voor kinderen van 5 tot en met 30 kilo, noodvuurwerkpakket. Life lines op kajuitopbouw en bevestigingsogen in de kuip, alle lijnen vanuit de kuip te bedienen, extra anker (hek), bliksemafleidingsinstallatie . |
Kombuis/kajuit |
Het kombuis is zeer compleet uitgerust en van alle gemakken voorzien. Er is serviesgoed voor 6 tot 8 personen aanwezig, ook aan de allerkleinsten is gedacht. Er is een 2 pits gasfornuis aanwezig met oven, een ruime koelkast, waterkoker(220V), partypan(220V), broodrooster(220V) etc. diverse spelletjes en sfeermakers. |
Extra's |
Dingy met buitenboordmotor, barbeque voor aan de reling, reddingsvlot voor 4 personen, navigatiecomputer met kaarten. |
Brandstof |
Diesel 150 liter tank. |
Water |
2 Watertanks van 175 liter. |
Romp |
Bovenwaterromp en dek van sandwichlaminaat; verhoogt de stijfheid van het schip en voorkomt condens aan boord, hetgeen het leefklimaat veraangenaamt. Het laminaat is waterdicht en voorkomt osmose. De voorpunt van het schip is met kevlar verstevigd. Om schade bij eventueel aan de grondlopen te voorkomen is de kajuitvloer verstevigd met S-Glasversterking ook de kielbevesting is extra verstevigd, alles conform de eisen van Germanischer Lloyd 100 A5 (oceaanklasse). |
Tuigage |
Selden mast en giek, Harken lieren |
Hieronder vindt u de tekst die ook (eventueel in iets gewijzigde vorm) aan boord aanwezig is en die u wegwijs maakt met het schip, of klik hier om het als een pdf te bekijken...
Aandachtspunten van de Kapitein Rob
Elektrische installatie:
-
Het schip is uitgerust met twee accu's, een start accu en een verbruiksaccu (200 Ah). U vindt deze accu's in de kajuit onder de bank aan stuurboord.
-
kunt de spanning controleren door op de betreffende knoppen te drukken op het schakelpaneel. 1 is de startaccu 2 is de verbruiksaccu.
-
Indien de spanning onder de 11.8 V komt is de spanning te laag en moet u bijladen, dit gebeurd automatisch als u de motor aan heeft of op de walstroom bent aangesloten.
-
Alle apparatuur aan boord gebruikt elektra. Voor uw maximale comfort raden wij u dan ook aan om zoveel mogelijk gebruik te maken van walstroom. U hebt b.v. alleen de beschikking over warm water via de walstroom of na het draaien van de motor. Indien u niet op de walstroom ligt aangesloten is het verstandig om het energiegebruik zoveel mogelijk te beperken. Er zijn een aantal grote stroomverbruikers aan boord: de halogeenverlichting, de elektrische pompen, de dieselverwarming en de compressorkoelkast. Gebruik b.v. de halogeenverlichting sporadisch, elke lamp kost 10 watt. Als de koelkast voldoende koud is en goed gesloten wordt, is het niet noodzakelijk om hem continue aan te zetten. Zet de koelkast ook niet te hoog, dit voorkomt bevriezen van de inhoud. Tot slot is het verstandig om de kachel uit te zetten als de ruimtes voldoende zijn opgewarmd.
Water:
-
Het schip is uitgerust met twee watertanks van 175 liter, ze bevinden zich onder de bedden in het voor- en achteronder.
-
U kunt de capaciteit controleren door op de betreffende knoppen te drukken op het schakelpaneel, de capaciteit wordt als een percentage aangegeven.
-
Omschakelen van tank kunt u door de aanvoerhendel te verzetten in het kastje aan stuurboord in de natte cel. Doe dit tijdig! Als de tank helemaal leeg is kan een vacuümlock ontstaan in de leiding. Als dit het geval is, blijft de hydrofoor pomp water aanzuigen maar krijgt geen water. Om dit euvel te verhelpen haalt u de douchekop in de natte cel aan stuurboord eraf, opent de kraan en zuigt het water aan, de pomp zuigt dan vanzelf weer aan als u de kraan weer dichtdoet als het water weer stroomt. Tijdig omschakelen voorkomt dit probleem!
-
Welke tank actief is kunt u controleren op het tekentje op de hendel. Staat de hendel omhoog dan gebruikt u de voortank, staat de hendel dwars dan gebruikt u de achtertank.
Gas:
-
Het schip is uitgerust met twee GAZ butaangastanks.
-
Deze tanks bevinden zich onder het stuurmanszitje achter het stuurwiel.
-
In het kastje in de kajuit aan bakboord bevindt zich de hoofdkraan, hij staat dicht als hij verticaal op de leiding staat.
-
Voor het omwisselen draait u de fles van de drukverdeler en de nieuwe erop, vergeet niet te melden dat de fles leeg is i.v.m. omwisselen!
Diesel:
-
Het schip is uitgerust met een dieseltank van 150 liter.
-
Deze dieseltank bevindt zich onder de afdekplaat in de bakskist aan stuurboord.
-
De vuldop bevindt op de spiegel en is rood gekleurd.
-
Bij het tanken houdt u een lap bij de ontluchter iets boven de vuldop om te voorkomen dat er diesel in het water komt (lappen vind u in de bakskist aan bakboord). Mocht er onverhoopt diesel in het water worden gemorst, spuit dan onmiddellijk wat afwasmiddel op de vlek.
Verwarming:
-
De verwarming zet u aan in de navigatiehoek rechts bovenaan.
-
De verwarming bevindt zich in de bakskist aan stuurboord op het schot achterin. (Let op dat de kachel vrij staat van de spullen in de bakskist! De kachel kan hierdoor kapot gaan.)
-
De verwarming gebruikt diesel uit de dieseltank (als alles stil is hoort u kleine klikjes van de opvoerpomp.
-
Draai de knop met de klok mee om de verwarming in te schakelen. Op twaalf uur is ruim voldoende voor een zeer aangename warmte.
-
In elke kajuit is een uitstroomopening, in het achteronder en de natte cel aan stuurboord kunt u deze open en dicht zetten. In de kajuit en het vooronder staan ze altijd open.
-
Als u de verwarming uitzet draait deze nog ongeveer 2 minuten door om de laatste diesel te verbranden.
Kuiptent:
-
U kunt gebruik maken van de kuiptent om een extra droge leefruimte te creëren als het regent, bovendien veraangenaamt het klimaat in de kajuit.
-
Zet de twee roestvrijstalen beugels in de houders in de kuip naast het stuurwiel (kleine metalen cirkels met een dwars gleufje).
-
Open de zijritsen. Dit vergemakkelijkt het opzetten.
-
Rits de tent aan deze beugels. (sleuf aan de binnenkant van de kuiptent)
-
Zet de tenaxsluitingen vast van de flappen aan de weerszijden van de achterkant van de tent op de kuiprand.
-
Rits de voorkant van de tent aan de sprayhood.
-
Span de tent dmv van de spanbanden aan de achterkant.
-
Sluit de zijritsen.
-
U kunt de zijkanten openrollen en vastzetten dmv de binders.
Ventilatie:
-
Het schip is uitgerust met twee dorade's, zij ventileren de kajuit en het vooronder.
-
Zorg in het achteronder tijdens de nacht voor ventilatie door de patrijspoort te openen aan de zijde van de kuip, zo voorkomt u condensvorming. De patrijspoort aan de buitenzijde kan inregenen als hij openstaat!
Kombuis:
-
Als u het gasfornuis wilt aansteken moet u de knop ingedrukt houden, het duurt even voordat het gas gaat branden (tien tellen)
-
Wilt u op de bakplaten aluminiumfolie gebruiken, dit vergemakkelijkt het reinigen.
-
A.u.b. geen hete pannen of percolators op het aanrechtblad zetten, het aanrechtblad is slechts beperkt hittebestendig.
-
Indien u gaat koken onder zeil, dient u het kooktoestel los te maken zodat het cardanisch kan bewegen (dit is ook voor uw eigen veiligheid!). Er zit hiervoor een schuifje aan de rechterzijde. Aan de achterzijde van het kooktoestel hangen de vier klemmen om de pannen etc. mee vast te zetten.
Vluchtluiken:
-
Let op dat bij het varen de vluchtluiken altijd gesloten zijn en vergrendeld d.m.v. de blauwe schuiven.
Toiletten en natte cel:
-
Pomp het water in de toiletten goed weg en zorg dat de hendel op het toilet op gesloten staat. Sluit de afsluiters met behulp van de rode hendels in het kastje onder de wasbakken voordat u onder zeil gaat.
-
Het douchewater in de natte cel kan worden weggepompt m.b.v. de zware rubber knop naast de handdoekenstang. In het rechterkastje van de natte cel vindt u een hoosvat, hiermee kunt u eventueel het meeste water wegscheppen alvorens de pomp te gebruiken. Hiermee bespaart u stroom.
Tips voor aanmeren:
-
De Kapitein Rob is een zwaar schip dat niet zomaar stilligt en de ervaring heeft ons geleerd dat voor het aanleggen langs kades en in sluizen de midscheepse verhaalklampen (middenbolders) bijzonder belangrijk zijn; vaak belangrijker dan de voor- of achter klampen, natuurlijk afhankelijk van de windsterkte en windrichting. Ook varen in de spring is via de midscheepse verhaalklampen een zeer goede methode om bij hardere wind toch gemakkelijk aan te leggen.
-
Kies zoveel mogelijk de hoge kant van een kade of sluis, zeker bij hardere wind! Mocht het nodig zijn om aan de lage kant aan te leggen, gebruik dan zo veel mogelijk de kogelstootwil om het wegvaren te vergemakkelijken. De boot rolt dan als het ware van de kant af.
-
Vaar rustig de haven in om aan te leggen. De meeste schade aan schepen ontstaat doordat men te hard op de steiger af vaart. Het schip is te zwaar om bij grotere snelheid met de hand af te houden!
-
Gebruik altijd een spring om het schip goed en recht vast te leggen.
-
Waarschijnlijk ten overvloede: let erop dat als iemand bij u langzij wil gaan liggen, het schip niet te groot of te zwaar is. Dit veroorzaakt vaak schade aan een schip zoals wij zelf helaas een keer hebben moeten ondervinden.
Teakdek:
-
Het teakdek mag uitsluitend schoongemaakt worden met een zachte borstel en groene zeep, sodawater of zoutwater. Let vooral op in de kuip met het morsen of omvallen van rode wijn en/of vruchtensappen. Dergelijke plekken dienen direct schoongemaakt te worden omdat er anders blijvende vlekken achterblijven.